Jak pečovat o hlas

…a bude to trošku jinak, než si pravděpodobně myslíte.

Jednou z nejčastějších otázek, které dostávám a myslím si, že je dostávají i jiní hlasoví pedagogové a terapeuti, je právě otázka, jak správně pečovat o hlas.

A většina lidí velmi pravděpodobně očekává výčet nejrůznějších rad typu: nepít bublinkové nápoje a alkohol před vystoupením, cucat bonbóny, pít čaje, kupovat si v lékárnách nejrůznější pastilky a přípravky na hlasivky (ne na hlas, pozor!) a podobně.

A přitom – sice jsem si nedělala žádný průzkum, ale myslím si to: že zpěváci nic moc z toho výše uvedeného výčtu nedělají. Ledaže jsou nemocní, a pak řeší své zdravotní problémy stejně jako ostatní smrtelníci.

Mám-li být upřímná, tak mi otázka „jak správně pečovat o hlas“ přijde nezajímavá, protože je poněkud povrchní.

Rozumím tomu, že ti, co se takto ptají, mají ty nejlepší úmysly. Chtějí mít hezký, znělý a zdravý hlas a to je dobře. Dovolte mi ale posvítit si na celé tohle téma víc zblízka. Uvidíte, že souvislosti budou mnohem zajímavější a na konci tohoto čtení budete mnohem lépe rozumět tomu, proč pastilky a syrová vejce nejsou tím nejdůležitějším, pokud jde o to mít zdravý a znělý hlas.

Jste připraveni? – Tak jdeme na to:

Za prvé bych chtěla upozornit na to, že když se bavíme o hlase, většina lidí ve skutečnosti mluví o hlasivkách a možná někteří dokonce tuší, že kromě hlasivek je těch svalů při zpěvu a při mluvení ve hře ještě daleko víc. Jenomže: hlas není totéž co hlasivky. – Cože??!

Hlas není totéž, co hlasivky. – Ne, to nemám ze své hlavy. Lámaly si nad tím své hlavy mnohem fundovanější hlavy 🙂 než jsem já a hlas ve skutečnosti definovaly docela jinak. Proč je důležité znát definici? – Protože, když budete vědět, co to opravdu je hlas, budete také vědět, jak o něj správně pečovat.

Pojďme tedy k oné definici. Nejvíc se mi líbí ta od Gordona Holmese, laryngologa, který žil v 19. století. Ten řekl, že HLAS vzniká jako výsledek dvou speciálních pohybů – za prvé pohybu svalů a za druhé pohybu vzduchu. Bavíme-li se o svalech, pak jsou při zpěvu zapojené veškeré svaly dýchací soustavy. De facto se ale při zpěvu aktivuje celé naše tělo včetně svalů břicha, zad a nohou.

Svým žákům proto říkám, že chtějí-li mít hezký a zdravý hlas, potřebují v první řadě pružné tělo.

Jdeme ale dál a hlouběji: když už se bavíme o těle v souvislosti s hlasem a péčí o něj, je také dobré si uvědomit, že za velkou část hlasových problémů mohou naše emoce, konkrétně emoce chronicky nevyjadřované a potlačované, ale také emoce divoké, ty, které nemáme pod kontrolou. Emoce potlačované se při zpěvu poznají tak, že se tóny, které byste rádi zazpívali, přirozeně nenesou. Zůstávají rezonovat jen v těle, a to jen slabě a nenesou se ven do prostoru, hlas zní potom jako když pod dekou. Citliví lidé také říkají, že vnímají, že jim tóny rezonují jen v některých částech těla a v jiných ne. Protože tělo je někde zablokované, neprůchozí.

Divoké emoce jsou zase nebezpečné v tom, že si jimi při zpěvu můžete ublížit – že vlastně necitlivě zacházíte se svým vlastním tělem, nejčastěji se to projevuje tlačením na hlas, tedy přepínáním síly hlasu. Dotyčný člověk to necítí hned, ale až po nějaké chvíli, a to už bývá zpravidla pozdě.

Hlas je fenomén, který vzniká jako výsledek dvou specifických pohybů: pohybu svalů a pohybu vzduchu.

Gordon Holmes, laryngolog (1856 – 1924)

Myslím, že z výše uvedených dvou odstavců už je zřejmé, že je to s tou péčí o hlas mnohem komplexnější. Zkusím to teď v závěru shrnout do tří bodů, abyste měli pocit, že si z tohoto čtení odnesete něco jasného, stručného, jednoduchého:

Chcete-li skutečně pečovat o svůj hlas, starejte se, abyste:

1. Měli pružné a pohyblivé tělo.

2. Naučili se projevovat autenticky své emoce (samozřejmě kultivovanou formou :)) a nepotlačovali je.

3. Na závěr to nejdůležitější: specificky pro zpěvní hlas platí, že chcete-li o něj pečovat, nejlépe uděláte, když ho budete pravidelné trénovat, a to jak jinak, než zpěvem. Tím ho dostanete do jeho nejlepší kondice a na syrová vajíčka můžete s klidem zapomenout.

Podotýkám, že všechny tří výše uvedené body jsou stejně důležité. Když jeden z nich není splněn, hlas je, co se týče jeho zdraví a krásy, nějakým způsobem limitovaný.

Kolik času a peněz to tak obnáší – dát si do pořádku svůj zpěvní hlas? Jestli vás to zajímá, stáhněte si tento můj e-book o tom, co je dobré předem vědět o výuce zpěvu, aby se vám investice do ní vyplatila.

Podobně jako v pohádkách tisíce a jedné noci vás chci navnadit na další pokračování „pohádek o zpěvu“ :), a tak vám na závěr položím jednu otázku: Proč myslíte, že je dobré o svůj hlas pečovat? 😉

Odpovědi mi klidně můžete napsat do komentářů.

(pokračování příště :)))

Zuzana Koudelková
Při práci s hlasem používám metodu Cornelia Reida, autora funkčně přirozeného způsobu zpívání. Díky této metodě umím velmi rychle pomoci lidem vybudovat zdravý funkční zpěvní hlas, odstranit bloky a odnaučit je špatné návyky. Tento přístup využívám také při umělecké terapii hlasem.
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.