Vysoké tóny a jak na ně…

Chcete zpívat píseň nebo skladbu, která je posazená ve vyšší hlasové poloze? Jak to udělat, aby se vám zpívala snadno a pohodlně? Stačí se na to správně rozezpívat? Existují na to nějaká extra rozezpívací cvičení nebo dokonce triky, jak vysoké tóny vyzpívat? – Odpověď na tuto otázku je malinko komplexnější, vyplatí se vám ale určitě porozumět souvislostem, abyste věděli, co funguje, a co naopak nikoliv. Některé věci, které vám prozradím, jsou navíc proti intuici. Zajímá vás to? – Pak čtěte dál 🙂

  1. Pokud chcete, aby se vám snadno zpívaly vyšší tóny, potřebujete na prvním místě CVIČIT 🙂 – překvapilo vás to? Možná ano. Možná už to víte 🙂 V každém případě je dobré vědět, CO cvičit. Tak tedy: pokud chcete, aby se vám snadno zpívaly vyšší tóny, potřebujete cvičit SÍLU svého hlasu v nižších a ve středních polohách. COŽE? – Ano, potřebujete silný hlas ve střední poloze. Potom vám půjdou snadno výšky. Za jedno rozezpívání tedy není možné dosáhnout toho, že se vám bude vyšší poloha zpívat snadno. Existuje jediná výjimka: pokud nutně potřebujete vyzpívat vyšší polohu a nemáte „nacvičeno“ x hodin, zkuste zeslabit. Tím totiž aktivujete hlavový rejstřík a ten se (už podle názvu – hlavový) ve vyšších polohách rozeznívá snadněji než rejstřík hrudní nebo mix voice. Máte-li možnost zpívat vyšší polohy beze slov, pak pro snadnost výšek rozhodně použijte vokál „u“. Ten je totiž na vysoké polohy jako dělaný. Jen buďte připravení na to, že hlavový rejstřík sám o sobě nezní moc hezky. Je to taková nevýrazná, trošku zastřená barva hlasu.
  2. Dále existují fyzikální zákonitosti spojené se zpěvem vysokých tónů, o kterých je dobré vědět: čím vyšší tón, tím vyšší energie. Pěvecká technika používá pro vysokou míru životní energie v těle a v psychice (! – psycho-somatika, že? 🙂 ) výrazu „excitace“ – což znamená něco jako nabuzenost, na-speedovanost :)). Proto také pomáhá, když si při zpěvu vyšších tónů navozujete pocity vděčnosti a nadšení. Funguje to i naopak: mnoho lidí má zpěv ve vyšších polohách spojený s prožitky radosti. Mějte ovšem na paměti, že samotné navozování emocí není samospásné. Je k tomu zapotřebí i bodu č. 1.
  3. Jdete-li do výšek postupně, tedy z hluboké či střední hlasové polohy, hlídejte si, aby se stoupající melodií také stoupala míra vaší energie v těle, jinak řečeno – aby vám to po cestě nahoru „nechcíplo“. Pokud se tak stane, stáhne se vám hrdlo a hlas vám přeskočí. Proto je taky dobré během zpívání moc nepřemýšlet, člověk sám sebe snadno v myšlenkách přesvědčí, že „to nedá“. A potom to opravdu nedá :)))
  4. Bojovná a asertivní energie. Do čtvrtice si zapamatujte, že vyšším polohám dělá dobře bojovnost a asertivnost. Dále drzost, odhodlanost, průbojnost. Moc předem nepřemýšlet. Prostě to tam napálit. Abyste si však neublížili, doporučuju vám změkčovat nasazení vokálů ve vyšších polohách souhláskou „j“ – tedy místo „a“ nasadit „ja“, místo „i“ nasadit „ji“. Kombinace energického, a přitom měkkého hlasového nasazení je pro zpěváka velmi důležitou dovedností.
  5. Vyvarujte se tak zvaného tlačení na hlas. Pro zpěv vyšších tónů platí, že tyto se nevyrábí TLAKEM (tedy vůlí), nýbrž UVOLŇOVÁNÍM SE (místo dělání prožívání, „jen tak“ bytí – je to podobné rozpoložení, ve kterém se od srdce smějete). Ano, do vyšších poloh se uvolňujeme.

Na závěr bych ještě chtěla napsat pár slov o tom, jaké tóny jsou vlastně ty „vysoké“. Jak už jsem psala v úvodu, toto může být poměrně relativní a individuální. U začátečníků mám vysledováno, že například tón a1 a h1 už je pro lidi „vysoko“ – je to proto, že v této výšce už většina z nás přirozeně nemluví, takže se najednou ocitne mimo oblast své hlasové komfortní zóny. V této poloze je právě zapotřebí nejprve hlas / přesně: hrudní rejstřík – posilovat. Pokud už zpíváte déle a máte víc zkušeností, pak vysoký tón pro vás může být například tón e2. Existuje jiný typ hlasových cvičení pro posilování hrudního rejstříku pro začátečníky (vyšší tóny: a1 – c2) a jiný typ hlasových cvičení pro pokročilejší zpěváky – pokud chcete rozšířit svůj zpěvní hlas na tóny e2 – g2 a výše. Do toho posledně jmenovaného už se raději sami nepouštějte a konzultujte postup s učitelem.

Vysoké zpěvní polohy jsou báječné proto, že dokáží člověka velmi rychle energetizovat a zlepšit náladu (na rozdíl od nižších poloh, které jsou zase naopak spíš zklidňující). Mnoho lidí má ve skutečnosti mnohem větší hlasový rozsah směrem nahoru, než si sami o sobě myslí. Slyšet sám sebe zpívat poprvé ve vyšší poloze může být samo o sobě transformačním zážitkem. Stačí jen, že to píšu a mám z toho husí kůži 🙂 – Hohó! :)) – Jak to máte se zpěvem vysokých poloh vy? Napište mi do komentářů. Těším se 🙂

Zuzana Koudelková
Při práci s hlasem používám metodu Cornelia Reida, autora funkčně přirozeného způsobu zpívání. Díky této metodě umím velmi rychle pomoci lidem vybudovat zdravý funkční zpěvní hlas, odstranit bloky a odnaučit je špatné návyky. Tento přístup využívám také při umělecké terapii hlasem.
Komentáře
  1. Alena Czyžová napsal:

    Hahaa, je ti pravda! Zjišťení, jak zní můj hlas -nahlas (už jen to samo o sobě:-D ) a ještě k tomu vysoko a zněle- naprosto transformační zážitek! Pobavillo mě v článku- Bojovnost a asertivnost, drzost a odhodlanost ! Chacha, to mam vyhrano, to je to delano pro me 😀 😉 diky

    • Zuzana Koudelková napsal:

      Pobavilo? – Je to osvobozující, že? Dovolit si zpívat drze a bojovně. :))) Díky za komentář.

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.