K sepsání tohoto krátkého textu mě inspirovali mí žáci. Jsou to všechno dospělí lidé a mnozí z nich zpívají už mnoho let, když ale přijde řeč na pěveckou techniku, často jsou dost bezradní. Říkají mi opakovaně, že vlastně úplně nevědí, co přesně pěvecká technika obnáší a jak ji uchopit.
Ono mezi námi – není to vůbec snadné, hned ze dvou důvodů: za prvé – na rozdíl od nástrojové hry, kde můžeme zrakem sledovat pohyb prstů, hmatník, struny, klaviaturu, a podobně, u zpěvu se téměř všechno podstatné děje uvnitř našeho těla, čili – je to neviditelné. Druhým důvodem, proč je tak těžké pěveckou techniku uchopit, je to, že lidský hlas nepodléhá volním procesům (opět: na rozdíl od rukou a prstů u hry na nástroj – varhaníci a bubeníci mi prominou, že upřednostňuji ruce před nohama :))) – dělá si víceméně, co chce – přeskakuje, láme se, zadrhává a nepomáhá zde ani dril, ani žádné jiné kejkle či zlepšováky, nastavování hlavy nebo zatínání různých svalů v těle (to jsou totiž všechno jen pouhé kompenzace).
Spiklenecky pak lidem radím, aby si něco kolem pěvecké techniky naštudovali, pokud chtějí chodit k někomu na zpěv, aby měli kontrolu, jestli je ten daný učitel opravdu učí to, co má a taky, aby věděli, kdy už toho umí dost na to, aby s výukou přestali a nezůstali u stejného učitele viset patnáct let (od některých učitelů se totiž těžko odchází, že? 🙂
Ráda bych vám proto nabídla co nejstručnější přehled věcí, o kterých při zpěvu jde. Vypadá to, že je toho hodně, ale když si začnete při zpívání jednotlivých bodů víc všímat, postupně (mně to trvalo tak rok) se vám začne utvářet váš vlastní vnitřní obraz nebo celkový správný vjem, který byste při zdravém způsobu zpívání měli mít. Povzbuzující nebo motivační přitom je to, že když začnete zpívat správně, bude to i automaticky krásnější.
Předem upozorňuji, že některá tvrzení vám budou připadat heretická – nicméně: stojím si za nimi – záda mi totiž kryje Cornelius Reid, autor podle mého názoru geniální pěvecké metody funkčně přirozeného zpívání, dále má pětiletá intenzivní praxe s mými dospělými žáky, kterých bude díky tomu, že mnoho z nich prošlo i mými online kurzy, něco kolem pěti set a pak taky můj vlastní zpěvní hlas, který se díky této metodě po mnoha letech problémů, bolestivosti a nefunkčnosti uzdravil, zkrásněl a dostal do kondice.
Jak by tedy vypadaly takové základy zpěvu v kostce?
Proto je zpěv terapeutický, že oživuje naše instinkty a vrací nám (dětskou) spontaneitu. My dospěláci toto potřebujeme jako „koza drbání.“
Pokud byste si měli odnést jednu jedinou věc z celého tohoto textu, odneste si toto: správná pěvecká technika uvolňuje fyzické i psychické napětí, a proto je terapeutická.